Tento týden mi do schránky dorazil nový katalog od Starklu. Uvařila jsem si kafe, sedla ke stolu a strávila příjemné dvě hodinky listováním. Užuž jsem se vrhla na objednávání všeho možného, a pak si vzpomněla na poslední zkušenost. Loni touhle dobou totiž dorazil taky. Z fotek jsem úplně cítila, jak ty kytky voní a ovoce chutná. Takže jsem se odvázala a objednala borůvky (1 ks za 130 Kč), maliny a ostružiny (za zvýhodněnou cenu 270 Kč) a barevný zimolez. Nejdřív byl problém s dodáním – všechny sazeničky totiž posílají zásadně až ve chvíli, kdy je vhodná doba na sadbu. Pak byl problém s ujmutím rostlin. Borůvka sice přežila a dokonce i rodila, ale o deklarované velikosti plodů 1,5 cm jsem si mohla nechat zdát ( a to ji mám v pro ni ideálním prostředí – hned u vysokých smrků) a maliny s ostružinou se pro jistotu neujaly vůbec.
Pár týdnů na to jsem se bavila s tátou a zjistila, že on bere tenhle katalog jen jako inspiraci. Stačí se totiž podívat do obyčejných zahradnictví a zjistíte, že ceny jsou někde úplně jinde a za cenu jedné sazeničky u Starkla můžete mít tři jinde. A stejně kvalitní.
Takže jsem se zařekla, že u Starkla už nenakoupím. Protože:
- Je neskutečně drahý. Za cenu, kterou zaplatím u něj, můžu mít spoustu krásných sazenic odjinud.
- Po zkušenostech s nejrůznějšími podvodnými prodejci už jsem opatrná a chci „svého“ zahradníka osobně znát a vidět, jak to u něj vypadá. Z toho se dá docela dobře poznat, jak velkou péči sazenicím věnuje.
- Mám pocit, že se pro Starkl rostliny staly pouhým byznysem – bez jakýchkoliv emocí. A to nechci podporovat.
- Sazeničky dostávají při cestování v balíku dost zabrat. Vzduch, prostor a světlo jim prostě chybí, ať si říká kdo chce co chce.
- Nevyhovuje mi termín dodání. Starkl totiž posílá sazenice až v termínu, kdy je vhodná doba na sadbu nejpozdějších rostlin v objednávce. Což znamená, že namixujete-li rostliny s vhodnou dobou výsadby v březnu a květnu, dostanete celou zásilku až koncem dubna. Komu se to nelíbí, ať si připlatí za rozdělení zásilky.
- Přes výše uvedené Starkl neumožňuje osobní odběr. Proboha proč? Výmluvy na nedostatek zázemí a personálu neberu.
Co vy, jaké máte zkušenosti s katalogovým prodejem rostlin?
Nevím proč nejde zásilku u něho vyzvednout ? Nezkoušela jsem to, ale byla jsem párkrát u nich a musím přiznat, že tam mají opravdu fofr. Trochu ale nevýhoda ta, že máloco vypěstují sami. Většinou je to dovezené z Holandska, proto je riziko, že ne všechno se ujme. I když musím říci, že co jsem si objednala já, to mi zatím vše jde. Ale já objednávám jen cibuloviny a rostliny o kterých vím, že vydrží. Určitě bych si neobjednávala letničky. Za a) jsou opravdu hodně drahé a za b) opravdu cestu nevydrží. Letničky si kupuji u svého zahradníka, který má téměř stejné, někdy lepší a hlavně vždy silné a zdravé
To nevím, ale možná právě proto, že na to nemají kapacity nebo prostor :).
Já musím říci, že asi před 10 lety jsem kupovala u Starkla stromkové rybízy a Jostu. Dodnes jsou to krásné keříky plné plodů, červený rybíz má tak dlouhé hrozny, až mi to přijde nepřirozené a dívám se na to jako na další div světa. Ale neznám aktuální situaci.
Květo, z toho mám radost. Je jasné, že ne všechny objednávky ze Starkla jsou špatné. To už by asi zkrachoval :). Stejně tak může umřít cokoliv, co si člověk koupí v zahradnictví nebo sám namnoží.
Máte naprostou pravdu – pokud už si člověk něco objedná poštou, určitě to dělá proto, aby s tím měl co nejméně komplikací a jakékoli zbytečné práce. A po pravdě, v případě čehokoli živého preferuji osobní nákup, než zásilku. Po tmě v balíku musí cokoli živé trpět. Takže za mne – pokud člověk může, měl by se raději podívat v nejbližším zahradnictví a pak už jen zalévat, ošetřovat a piplat, ať se rostlinkám daří 🙂
Pěkný den. Určitě dávám přednost osobnímu nákupu. U Starkla jsem párkrát nakoupila a ve jednom případě do tří dnů některé letničky prostě zašly. Ale je pravda, že poslali další zdarma a nechtěli ani fotku jako důkaz. Nakonec jsem jich měla víc, než původně. 🙂 Ale je to možná jen náhoda a měla jsem štěstí.
Zkusila jste jim to zavolat?
Hezký den Polyxeno, já z duše nenávidím jakékoliv vracení a reklamace, vždycky za nimi vidím jen spoustu komplikací a rozčilování se :). Takže jsem volat ani vracet nezkoušela, ale možná jsem měla. Jsem ráda, že má někdo pozitivní zkušenost 🙂
Hezký den, mám stejný názor. Katalog beru jako inspiraci. V mém okolí je spousta zahradnictví, která dokáží sehnat požadované rostlinky, a to v úplně jiné cenové relaci. Prostě je si z čeho a od koho vybírat 🙂